Monday 25 May 2015

Occasinally Orange

A bit of luck that this cowl match my new sweater. 
A good thing cannot be repeatet to often. At least if it is about eating chocolate and knitting a really comfy sweater. In order to get my diet on the track I chose the fiber this time...

The woollen fiber that is. It all started with my green Kermit sweater. I needed another one in a more suitable color for me. Not that green is far out, but a better one.

This time I ended up with the color teal (there are no word for the color in norwegian - most people will call it petrol, which it is not).

Teal is called an universial color - it is suppose to fit most persons. You should try it out and see how amazing it is that teal makes so many people looking good.

This scarf was knitted to go with the sweater.
Anyway, this is knitted in Pt2 from Rauma. Allthough a lot of knitters claim that this yarn is similar to Finull - it is not.

Well, you can knit them together without a lot of difference in your garment. But Pt2 is a bit looser spun and is a little thinner.

That actually came even more to my attention when I knitted my sweater. It came out smaller than my previous.

But, I am so pleased with it. I think it is kind of boring just knitting something i one color.

So I added a few orange stripes to it by spit splicing orange yarn. Very useful technique and it makes a statement without getting too loud.

I have made a lot of moderations to fit for the yarn I have used - they are all listed up on my project page on Ravelry.

So here I am with my second sweater this year. And guess what? I am soon finished with a really red one as well. That - I am looking so much forward to. Stay tuned...

The Stitch Story
Yarn: Rauma Pt2
Needles: 2mm for rib, 2.5mm for rest
Pattern: Mix No. 31
My Ravelry Page: Occasionally Orange
A little too bright photo so the colors do not come out good. But you get the picture, right... LOL!!

27 comments:

  1. God morgen Lone
    Her var det en stund jeg hadde vært innom, siden jeg har vært så heldig å vært på ferie i varmere strøk :) Så jeg har jo gått glipp av den flotte genseren din, i både grønt, turkis og snart i rødt. Den gleder jeg meg også til å se.
    Som deg, er jeg ikke god til utregninger av plagg. Noe klarer jeg, selvfølgelig. Jeg er mere på den med logisk tenking.....det går som regel ganske greit, hi hi
    Først tenkte jeg på fargen Kongeblå. Men da jeg leste at det var fargen alle kunne kle, så er det vel nærmere turkis? Eller så er jo også petrol i samme gata. Jeg viser turkis til kunder som undrer seg over farger de kler, og mange blir virkelig overrasket. Turkis er fargen jeg kun bruker om sommeren, og jeg startet med å bruke den da jeg var i Spania nå.
    Flott med en genser som ikke er for stor eller for trang. Og virkelig spennende med de tynne stripene som kommer som en liten overraskelse her og der. Slikt liker jeg. Og jeg endrer alltid på det jeg strikker, slik at det blir på Sylvia-måten ;)
    Nå gleder jeg meg til å se den røde......kansje det er noen små endringer der også??
    Ha en fin fridag. Jammen ser jeg sola i det fjerne også.
    Klemmer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Sylvia!!Strikkematte er ikke alltid så lett - og resultatet er jo ikke klart før man står der med plagget. Da er det godt å få laget seg noen basisplagg som man kan variere. God fridag til deg også!!!

      Delete
  2. Hello Lore!
    This sweater is fabulous and I love the color!
    The design of the sweater is also gorgeous. I need one of those, too.
    I like teal, it is one of my favorite colors and I love your combinations.
    Take care!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so much!!! Just get the needles out and get going :-)

      Delete
  3. Jeg kan (selvfølgelig) godt lide farven! Og at trøjen er lidt mindre end Kermit. Og de orange striber der gør glad. Og der fine design med buede kanter. Og...
    Kan du ikke dampe elle blogge den lidt over skuldrene? Den sidder pænt, men hvis du føler at den strammer i brug er det jo træls...
    Jeg er lige startet på Berlin/Ankestrick, mere om det på bloggen senere... Tror den bliver et hit og et muligt grundmønster....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusind tak Anne. Ja, det var ikke overraskelse at du kunne lide farven :-) Jeg har vasket og strukket rigtig meget i den. Egentlig kan jeg ikke mærke at den strammer - det ser bare sådan ud. Du ved, man kan se "vingerne" på ryggen... Hehe. Men den er skøn at bruge, og så udvider uld seg jo også ved brug. Ja, det er skønt med sådan nogle grundmønstre man kan komme tilbage til og justere efter smag :-)

      Delete
  4. Jeg får kommenteret for sjældent, her hos dig. Det er en fin effekt med de stumper af orange striber. Godt tænkt:) Det er sjovt, jeg har altid tænkt på finull som lidt tyndere end PT2. Er der ikke lidt flere meter i Finull på 50 gram?
    Jeg håber at du har nydt pinsen og at der snart kommer lidt bedre vejr til os alle. Man går jo og undrer sig over at det er så lyst, her midt om vinteren;)
    Kæmpe knus fra mig!
    Dorte

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusind tak Dorte - godt at have dig på besøg igen!!! Jeg har jo ikke tjekket det der med meter, jeg må se at komme ind i det. Men du har nok ret i det!! Her er der også vinter, men der er dog fordele: Man får brugt rigtig meget uld..... Kæmpeknus fra mig også!!!

      Delete
  5. Forbinder Teal med mørk turkis? En farge jeg liker godt, og som du sier den passer mange. Det er vel mer hvor skarp den er som avgjør om den fungerer eller ikke for den enkelte.

    Skjønner at jeg klaget til feil publikum angående for mange prosjekter. ;) Skjønner ikke hvordan man klarer å ha mange ting gående på en gang uten at en god del av dem ender opp som nettopp uferdige arbeider. Så her har jeg tydeligvis noe å lære. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror ikke teal er mørk turkis, men ikke vet jeg. Det er ihvertfall ikke en farge man kan forklare om i en garnbutikk siden det ikke er noe godt navn på den. Men fin er den ihvertfall. He he, mange prosjekter er en del av kreativiteten. Hvis vi bare skulle strikke og begynne på noe som alltid ble ferdig så fikk vi jo ikke prøvd og lært.. Eller noe sånt...

      Delete
  6. Ps. Glemte å si at de oransje stripene gjorde underverker. :)

    ReplyDelete
  7. Helt fantastisk. Blir helt trollbundet over hvor flott blåfargen var sammen med oransje. Nydelig kombinasjon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Hanne. Ja de to fargene er en veldig god match :-)

      Delete
  8. Så fin! Skal si du strikker fort!
    Jeg har ikke helt taket på forskjellen på teal og petrol - men petrol er vel grønnere? Uansett en veldig fin farge! Og de orange fargeklattene - eller rettere sagt strekene - er jo bare prikken over i-en!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Anne!!! Skulle gjerne strikket fortere... He he!! Tror du har rett i at petrol er mye grønnere. Dette er en farge vi bare ikke har et ord for. Norsk begrenser av og til mye, men heldigvis kan vi få andre input fra nettet :-)

      Delete
  9. Tusen takk for koselige kommentarer inne hos meg, å ja - jeg elsker farger jeg også. Det skjerfet der er jo bare helt knall. Å den fargen på genseren, jo det er mamma blå det, for det er nemlig slik at på 80-90 tallet vokste jeg opp i et blått miljø, med blå møbler, og mamma med blå klær. Det meste i den blå der. Jeg har hele mitt liv vært helt i lås med blå, men har nå de siste månedene åpnet for at blått ikke er så verst likevel. Har tilogmed kjøpt en blåstripete t-skjorte. Må jo begynne et sted ;) Men genseren var knall - og med det skjerfet er det jo bare glede :) Ha en fin fin kveld :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk skal du ha. Så godt at livet går videre og det løsner litt. Også når det gjelder farger!!!

      Delete
  10. Ny flott genser! De oransje innslagene og halsen (superfin!!!!) er virkelig prikken over i-en!! :-)

    ReplyDelete
  11. Oh Lone how did I miss this post? This is a gorgeous color for you and the cowl is just marvelous! The subtle orange stripes are perfect to break up thesolid color. I cannot believe you are almost finished with the red one, too!

    ReplyDelete
  12. Tusen takk for så hyggelige kommentarer på bloggen min! Nydelig genser og hals, vidunderlige farger som alltid hos deg! Happy Knitting!

    ReplyDelete
  13. Fantastisk farge! Og veldig fin til oransje♡
    Flott genser:)

    ReplyDelete

Thank you so much for your comment - it means a lot to me!!! Sorry about the robot words - it is due to loads of spam. Hope it is ok!!!