Thursday 18 June 2015

Never Underestimate The Color Red


- Oh, I can never wear red. That is not a color for me. I would stand out too much.
That is beeing said all over the place. I have never understood why so many women think of red as an enemy in colors. Everybody looks faboulous in red - if you find the right scheme.

So, here I am. In bright red and thinking I really love wearing that color. It makes my face a little more colorful and take some years of me - or at least that is what I imagine. And guess what? In Norway that color is called christmas red. Also called color limitation in my world :-)

Green and turquoise are spit spliced into the sweater.
The sweater is the third in a row of three, so far. I have knitted a green and a teal one before and loved them. The design is simply perfect. A small upper body and enough room to eat as much chocolate as possible without any visible sign.

Simply Red is knitted in Rauma Finull with some stripes of green and turqoise spit spliced in. That makes the whole design a bit livelier and interesting.

It is knitted bottom up. I have some issues about the upper body because it seems to get a little too long. But then again, the photos of the design also have that. Anyway, I love wearing it. And in this really cold weather it is perfect. Seems like we are having a woolly summer - also called perfect for a knitter... Or not?

When in doubt, wear red
Bill Blass

The Stitch Story
Yarn: Rauma Finull
Needles: 2mm for rib, 2.5mm for body
Pattern: Mix No. 31 
My Ravelry Page: Simply Red
- My owner also wears red shoes. I wish I could wear shoes too...

29 comments:

  1. The sweater looks just great! I fully agree that red is a fabulous color and in this case the greenish details are the perfect contrast. Wonderful piece, compliments!

    ReplyDelete
  2. Beautiful, Lone! This sweater looks awesome in red!

    ReplyDelete
  3. Hvis den ikke skal være blå... så er rød den næste favorit! Dejlig, intens dyb rød farve og smart med de spredte farvespræl.
    Kan du ikke ændre overdelen til dine mål? Flere msaker under armen og færre omgange ovenover?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusind tak Anne!!! Jo, overdelen er jo forandret pga andet garn er brugt. Så jeg må simpelthen strikke færre omgange mellem hver gang jeg tager masker ind til raglan. Det skal prøves næste gang - altså om jeg skal strikke en til....Under armen synes jeg egentlig at den fungerer.

      Delete
  4. Så tøff den ble! Og så ulik de andre genserene du har strikket, selv om det er samme mønster :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Birgitte!!! Ja, det er så rart hva farger gjør med et design :-)

      Delete
  5. The pattern seems to use needle size 5-6 mm, but you have used 2,5 mm? How have you transformed? Indeed a lovely sweater...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, I have done a lot of moderations since I knit in another yarn. You can find them on my ravelry page :-)

      Delete
  6. Wow, what a sweater. Love the colour(s). And the quote. Will write it on the wall next to my mirror - if in doubt, wear red. This may change many grey, dull days - hopefully. Please, go on knitting and show us your fantastic works, Love, Poppy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so much!!!! Hope you enjoy wearing red :-) I will go on knitting!!!!

      Delete
  7. Denne er bare herlig rød. Stripene ga det lille ekstra.

    ReplyDelete
  8. Så tøff og morsom genser! :) De andre du hadde strikket i andre farger er også flotte! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Berit - og tenk at man kan bruke dem i slutten av juni.....

      Delete
  9. Wow, denne var min favoritt! Som du sier kan alle ha rødt, men man må finne sin rød. Men jeg tror mange norske kvinner er redd for å synes for mye? Se utover et ngjennomsnittlig kontorlandskap, der er det ikke mye fargeglede!

    Ble selv minnet på dette senest i dag, hvor jeg selv har kledd meg litt ned ved å kun bruke mørkeblått og brunt i noe som fortoner seg som en evighet. Men jeg har samtidig hatt et behov for å ikke synes og ligge litt lavt.Men så sto jeg i en butikk i dag hvor jeg smed 2 kjoler i hånden, en rød og en blå. Fornuften sa: ta den blå. Den kan brukes til alt, bestandig. Hjertet sa, ta den rød, den gir deg energi og gjør deg glad. Høres sikkert tullete ut, men de andre i butikken som hadde stemt for den trygge blå kommenterte at jeg virket gladere så fort jeg tok på den røde. Jeg kjøpte den røde. 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takk Helle!!! Ja, i Norge skal alle være like. De som skiller seg ut settes det merkelapper på. Helt forferdelig ødeleggende. Så glad for å høre at du ga blaffen og valgte fargen du både likte og som gjorde deg glad. Rødt passer jo til alt - vi er bare blitt innprentet at det er grått som passer til alt.. LOL!!!!

      Delete
  10. Kjempeflott genser!! Og så artig innslag med grønne og blå striper, veldig fint! :-)

    ReplyDelete
  11. Lekker genser! Og morsom effekt med kontrastfargene og snittet. Alle jenter burde ha et knallrødt plagg!

    God strikkehelg!

    ReplyDelete
  12. Hei kjære Lone
    Den røde genseren din er bare helt fantastisk!!!! Selvfølgelig må alle ha en rød genser!!! Iallefall jeg!! Jeg har også flere røde kjoler i skapet! Skal jeg først pynte meg, må det bli i en fin farge.
    Jeg var innom å så på genseren din da du blogget den, men jeg er altså så satt ut etter at min danske venninne gikk bort. Jeg orker nesten ikke strikke engang!!!
    Men nå skal jeg finne frem noe av det røde garnet jeg har på lageret mitt, og strikke meg et GLA' plagg av det.
    Er du kanskje igang med enda en slik genser???? I turkis kanskje? Det er min sommerfarge faktisk.
    Ha en fin lørdagskveld.
    Klem

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk Sylvia!!! Sorg er tungt uansett, og det tar tid. Ikke igang med ny genser enda. Det neste blir en kofte. Når jeg endelig får regnet om oppskriften...

      Delete
  13. Kjempeflott! Og din skjønne katt er fantastisk fin! Ha en herlig helg hos dere! Klem fra meg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen takk!!!! Pus sier også takk :-) Fortsatt god helg til deg og dere også!!!

      Delete
  14. Your last picture and words made me laugh! LOL! I love your red sweater ;o)

    ReplyDelete

Thank you so much for your comment - it means a lot to me!!! Sorry about the robot words - it is due to loads of spam. Hope it is ok!!!